استفاده از شبکه های اجتماعی (راهکارهای بالا بردن میزان استناد: قسمت دوم)

۱۰:۵۱ ب.ظ ۲۱/خرداد/۱۳۹۹

 

در مطلب قبل درباره این مطلب توضیح دادم که چرا و چطور باید از یک شکل نوشتاری نام استفاده کرد. در راهکارهایی که در آنجا ارائه شد، اشاره کردم که حتی در شبکه های اجتماعی هم بهتر است که از همان شکل نام استفاده کنید.

در این مبحث می خواهم در مورد اهمیت استفاده از شبکه های علمی و نقش مهم آن ها در دیده شدن و شناساندن شما به جامعه علمی صحبت کنم. پس لطفاً با من همراه باشید.

 

از شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

پیش از اینکه از لزوم استفاده از شبکه های اجتماعی صحبت شود، لازم است در مورد شبکه های اجتماعی مطالبی را بدانیم. همانطور که می دانید یکی از مهمترین ابزارهای اینترنت، وب است. آنچه تا پیش از سال ۱۹۹۹ یا بطور رسمی تر تا پیش از سال ۲۰۰۴ کاربران با آن سر و کار داشتند، وب ایستا بود. وب ایستا را همانند صفحه اینترنتی یک سازمان در نظر بگیرید. تمام آنچه در این صفحه اتفاق می افتاد این بود که مدیر یا مسئول سایت، اطلاعات مربوط به آن سازمان اعم از اطلاعیه ها، اخبار و… را در قالب صفحات اینترنتی منتشر می کرد. در این حالت ارتباط همیشه یک سویه بود به طوری کاربران تنها قادر به مرور و تورق در میان اطلاعات موجود در سایت بودند اما هیچ ارتباط مستقیمی با مدیر سایت نداشتند. به زبان ساده تر این نوع صفحات در وب، حالت ایستا داشتند.

اما از سال ۲۰۰۴ به صورت رسمی فناوری جدید وب ۲/۰ توسط O’reill و Dougherty به دنیا معرفی شد. شاید بتوان گفت با ارائه این فناوری، در جدیدی در دنیای اینترنت گشوده شد چون مبنای این فناوری جدید بر اصولی مانند تغییر نقش کاربران بنا شده بود، به گونه ای که به کاربر اجازه داده می شد خود به راحتی محتوا تولید کند و آن را منتشر و مدیریت نماید؛ با دیگران ارتباط داشته باشد و همزمان که کاربر دیگری از اطلاعات موجود در صفحات وب استفاده می کند، نظراتش را در خصوص مطالب ارائه و با دیگران به اشتراک بگذارد؛ و به زبان ساده تر، وب ۲/۰ قابلیت پویایی داشت و این نقطه مقابل وب ۱/۰ بود.

در حقیقت فناوری وب ۲/۰ در چند صورت کلی مورد استفاده کاربران قرار می گیرد که مهمترین آن ها عبارتند از:

۱) استفاده برای ایجاد محتوای اطلاعاتی مطلوب کاربران مثل وبلاگ ها و ویکی ها: قطعا بیشتر ما خاطرات خوبی از زمان وبلاگ نویسی داریم. زمانی که می توانستیم پایین هر مطلبی که در وبلاگ قرار می گرفت، نظراتمان را بنویسیم و با دیگران به اشتراک بگذاریم. ویکی پدیا هم که معرف حضور همگی شما هست و قابلیت های آن را بهتر از من می دانید.

۲) استفاده برای اشتراک اطلاعات میان کاربران و ارتباط بین آن ها: این قابلیت را تحت عنوان «شبکه های اجتماعی» می شناسیم. در حقیقت شبکه های اجتماعی محتوای دیجیتالی است که بر پایه فناوری وب ۲/۰ با استفاده از ابزارهای رایگان مبتنی بر وب ، به راحتی از طریق اینترنت با سایر افراد به اشتراک گذاشته می شود. به طور کلی، کاربران این محتوا می‌توانند از این محتوا آزادانه استفاده کرده و توزیع کنند.

 

  • چرا استفاده از شبکه های اجتماعی برای ما اهمیت دارد؟

با توجه به توضیحات داده شده در مورد شبکه های اجتماعی و قابلیت هایی که شبکه های اجتماعی دارند، لزوم استفاده از این ابزار برای اینکه خود را به دیگران بشناسانید برایتان روشن شده است.

ذکر این نکته ضروری است که در اینجا شبکه های اجتماعی علمی برای ما اهمیت دو چندان دارند. ممکن است شما صفحه ای در توئیتر، فیس بوک، اینستاگرام و یا لینکدین داشته باشید که در آن ها نتایج مهم پژوهش هایتان و یا حتی رزومه کاری تان را منتشر می کنید اما بخاطر داشته باشید کاربرد این شبکه ها عمومی است حتی اگر امکان وجود و یا تشکیل شبکه های علمی در آن ها وجود داشته باشد. لذا بهتر است بجای صرف زمان بیشتر در این شبکه ها، به شبکه های اجتماعی علمی روی بیاورید.

با وجود شبکه های اجتماعی علمی گوناگون در سطح وب، سه نمونه مهم این شبکه ها عبارتند از: ResearchGate ، Academia و Mendeley. بله! درست متوجه شدید! Mendeley. بهتر است کمی از قالب سنتی استفاده از Mendeley بیرون بیاییم و نگاه جدیدی به آن داشته باشیم.

در این شبکه ها خبر چندانی از مباحث روزمره و معمولی نیست. در اینجا شما در کنار گروه دیگری از پژوهشگران می توانید به انجام فعالیت های پژوهشی بپردازید. ایده های خودتان را به اشتراک بگذارید. سوالهای مطرح شده علمی را پاسخ دهید. لیستی از کارهای پژوهشی تان را ارائه کنید. حتی می توانید فایل متن کامل مقالاتتان را جهت بازدید سایرین در صفحه شخصی تان، بارگذاری کنید (فقط به نکته دقت کنید که قوانین کپی رایت را رعایت کنید تا خدای نکرده بخاطر یک دیده شدن، در لیست سیاه ناشرین معتبر دنیا قرار نگیرید!).

 

  • چطور در این شبکه ها عضو شویم و صفحه شخصی داشته باشیم؟

کافی است یک ایمیل آکادمیک داشته باشید. وقتی حرف از دنیای علم و پژوهش می شود و می خواهید وارد جمع پژوهشگرانی در سرتاسر دنیا شوید، لازم است خودتان را تحت نام موسسه یا سازمانی که با آن همکاری علمی دارید، معرفی کنید.

شبکه ResearchGate برای متمایز شدن نوع فعالیت خود، افراد را ملزم به ایجاد صفحه شخصی بر اساس ایمیل آکادمیک کرده است. با نگاهی به شعار «ResearchGate is built by scientists, for scientists» این تمایز را کاملاً آشکار می‌کند. پس اگر ایمیل آکادمیک ندارید، حتما برای دریافت آن از سازمان و موسسه خود اقدام کنید.

اما همیشه هم نیاز به ایمیل آکادمیک نیست. شبکه Academia و سایت Mendeley از شما تنها یک ایمیل معتبر می خواهند. البته شبکه Academia استفاده از برخی قابلیت ها را منوط به پرداخت پول و استفاده از نسخه پریمیوم کرده است. اما جای نگرانی یا ناامیدی نیست. شما همچنان می توانید از قابلیت های اصلی این شبکه، یعنی به اشتراک گذاری مطالب علمی و مقالاتتان استفاده کنید.

سایت Mendeley هم که قابلیت های خودش را دارد. شما با داشتن یک حساب کاربری در پایگاه های مربوط به انتشارات Elsevier مانند پایگاه ScienceDirect یا سیستم ارسال مقاله Evise می توانید وارد سایت مندلی شوید. چارت زیر به شما قابلیت های جذاب سایت Mendeley را نشان می دهد.

شما می توانید تمام این قابلیت ها را در سایت Mendeley مورد استفاده قرار دهید.

اگر هنوز از شبکه های اجتماعی علمی بصورت حرفه ای استفاده نکرده اید، پیشنهاد می کنم همین امروز به یکی یا چند تا از آن ها سر بزنید، در آن ها عضو شوید. مطمئنم از نتایجی که پس از عضویت در آنها به دست می آورید، رضایت خواهید داشت.

 

در قسمت های بعد در مورد عوامل مؤثر دیگر برای بهتر دیده شدن صحبت خواهم کرد.

 

موفق باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و پشتیبانی : آسان پرداز